پس از بررسی نسبت NPV به کل سرمایه، حساسیت IRR را خواهیم داشت که بسیار مهم و مورد توجه در تحلیل نتایج خروجی می باشد. برای بررسی میزان حساسیت IRR، از باکس شماره 3 منوی قبل، گزینه حساسیت IRR را انتخاب می نماییم.

پس از انتخاب این فیلد، پنجره زیر باز می شود که نشان دهنده یک نمودار است. این نمودار بیان می کند که پارامتر های تاثیر گذار در نرخ بازده بازده داخلی (IRR)، به چه حالتی می توانند روی پروژه تاثیر گذار باشند و بتوانند IRR پروژه را تغییر دهند.

همان گونه که مشاهده می شود، خط قرمز در این نمودار، نشان دهنده درآمد فروش، خط سبز، افزایش در دارایی های ثابت و همچنین خط آبی نشان دهنده هزینه های عملیاتی می باشد.

لازم به ذکر است که درآمد فروش، دارای اثر مثبت روی IRR است و به همین دلیل نمودار آن صعودی می باشد. همچنین افزایش در دارایی های ثابت و هزینه های عملیاتی به دلیل این که دارای ماهیت هزینه ای می باشند، دارای اثر منفی روی IRR هستند و نمودار آنها نزولی می باشد.

از آنجایی که شیب نمودار درآمد فروش، بیشتر است پس تاثیر بیشتری روی IRR خواهد داشت. همچنین در همین پنجره و در قسمت ارزش ها، می توان مقادیر تاثیر تغییرات را مشاهده نمود.

نکته مهم: هر چقدر شیب بیشتر باشد، تغییرات روی IRR، تاثیر بیشتری خواهد داشت.

در ادامه ویدئو ها به بحث تحلیل پارامتریک خواهیم پرداخت.