در دهه اخير ميزان سرمايه‌گذاري‌هاي عمراني شهرداري تهران به‌منظور بهبود زيرساخت‌هاي حمل‌ونقل شهري، توسعه پارک‌ها و فضاي سبز، به سازي و نوسازي بافت‌هاي فرسوده شهري، امور فرهنگي و ورزشي و غیره‌، افزايش درخور‌ ‌توجهی داشته است.

شوراي اسلامي شهر تهران با توجه به اهميت تخصيص بهينه منابع کمياب و بهبود کارايي فني سرمايه‌گذاري‌هاي عمراني، شهرداري تهران را پیش از اتخاذ تصميم نسبت به اجراي اين طرح‌ها، ملزم به تهيه پيوست اقتصادي طرح‌هاي عمراني کرده است. در چند سال اخير، شهرداري تهران در جهت اجراي مصوبه شوراي محترم اسلامي شهر، گام‌هاي مهمي برداشته است.

جمع‌بندي تجارب انباشته‌ شده در زمينه تهيه گزارش‌های تحليل هزينه – فايده طرح‌هاي عمراني توسط مشاوران شهرداري تهران، گوياي آن است که اتخاذ تصميمات درست توسط برنامه‌ريزان شهري و شوراي اسلامي شهر تهران براي گزينش طرح‌هاي عمراني مناسب، مستلزم پيروي از فنون و روش‌هاي علمي ارزيابي اقتصادي طرح‌ها و استفاده از پارامترهاي ملي و محلي واحد براي این‌گونه ارزيابي‌ها است. نظر به اینکه در دو دهه اخير، روش‌ها و نرم‌افزارهاي جديد ارزيابي اقتصادي طرح‌ها توسط دانشگاه‌ها، دولت‌ها و بانک‌هاي بين‌المللي توسعه و عمران به ميزان چشمگیری توسعه يافته است، ضرورت انتقال دانش فني در اين زمينه و مستند سازي روش‌های علمي معتبر در شهرداري تهران و معاونت فني و عمراني آن مورد توجه قرار گرفته است.

براي رفع اين نياز مبرم، مرکز مطالعات و برنامه‌ريزي شهر تهران تحقيق مفصلي با عنوان “تدوین راهنمای تهیه پیوست اقتصادی طرح‌های عمران شهری” را انجام داده است و کتابي که اکنون در پيش روي خوانندگان محترم قرار دارد، حاوي نتايج اين تحقيق است. این کتاب، دستورالعمل‌هاي فني و اقتصادي لازم را براي تهيه گزارش‌هاي پيوست اقتصادي طرح‌هاي عمراني شهرداري تهران با رعايت اصول علمي متداول در جهان، در بر دارد و تا جايي که بررسی‌ها نشان می‌دهد در نوع خود اولين دستورالعمل جامعي است که در زمينه تحليل هزينه – فايده پروژه‌هاي عمراني شهرداري‌ها در ايران به چاپ مي‌رسد.

با توجه به حجم عظيم سرمايه‌گذاري‌هاي عمراني شهرداري تهران، بهبود کارايي فني و اقتصادي منابع مالي تخصیص‌یافته به اين سرمايه‌گذاري‌ها يعني افزايش اثربخشی هر واحد سرمايه‌گذاري عمراني و افزايش سهم آن در بهبود رفاه جامعه شهري، مي‌تواند منافع اضافي درخور‌ توجهي را براي جامعه شهري و شهرداري تهران به ارمغان آورد. به گمان ما با بهبود روش‌هاي ارزيابي اقتصادي پروژه‌هاي سرمايه‌گذاري و ارتقاي کيفيت مديريت اجرا و بهره‌برداري از پروژه‌هاي عمراني مي‌توان به چنين عوايد اضافي در سطح ملي و محلي دست يافت.

نویسندگان : هادي زنوز، بهروز؛ برمكي، افشين؛ مهرآذين، شفق. 1396

ناشر : شهرداري تهران، مركز مطالعات و برنامه ريزي شهر تهران

روش تهیه کتاب : وب سایت مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران