طبق مصوبه شماره 30416/1901 مورخ 26/2/1385 شورای عالی اداری «صندوق اشتغال، ازدواج و مسكن مهر امام رضا (ع)»، از ادغام صندوق قرض الحسنه توسعه اشتغال روستایی و صندوق ازدواج جوانان در صندوق حمايت از فرصت های شغلی ايجاد ‌گرديد.

ليكن بر اساس قانون تنظيم بازار غير متشكل پولی مصوب 22/10/1383 مجلس شورای اسلامی، كه اشتغال به عمليات بانكی توسط اشخاص حقيقی يا حقوقی تحت هر عنوان و تاسيس و ثبت، تحت هر گونه تشكل، برای انجام عمليات بانكی، بدون دريافت مجوز از بانک مركزی جمهوری اسلامی ايران را ممنوع كرده است و از آنجا كه بر اساس بخشنامه بانک مركزی در سال 1391 مبنی بر جلوگيری از فعاليت موسسات مالی و صندوق ‏هایی كه از اسم ائمه (ع) بهره می گیرند تغيير نام و بازنگری در نحوه پرداخت و جامعه هدف مورد حمايت صندوق، ضرورت يافت.

لذا در اسفند ماه سال 1393 پس از بحث و بررسي الزامات شورای پول و اعتبار و بخشنامه بانک مركزی، موضوع تغيير نام صندوق مهر امام رضای(ع) به تصويب هيئت امنا رسيد و با صدور مجوز از سوی بانک مرکزی ج.ا.ا از اين پس اين صندوق با عنوان صندوق کارآفرينی اميد به تداوم فعاليت می پردازد.

صندوق کارآفرینی امید:

صندوق کارآفرينی اميد، بر اساس رويکرد جديد حمايت از کسب و کار های خرد بازار محور با روش تامين مالی خرد (micro finacing)، وظايف مهم و مغفول مانده ای را در زنجيره حمايت های دولتی از توليد در بخش خصوصی بر عهده خواهد داشت. برای تببين اين نقش، لازم است با نگاهی گذرا به تلاش های همسو با تاسيس چنين نهاد هایی در کشور های همگن و روبه توسعه پرداخته شود.

در سال های اخير برنامه های حمايتی و ادبيات پيرامونی كسب و كار های خرد (micro business) در کشور های گوناگون جهان با ساختار اقتصادی متفاوت رشد چشم گيری داشته است. اين کسب و کار ها که با اهداف کاهش فقر، کمک به افزايش توليد کالا و خدمات منطقه ای و مقابله با بيکاری در سياست گذاری کشور ها جايگاه درخوری يافته است.

اين شيوه از تامين مالی تا آنجا در پيشبرد اهداف توسعه ای کشور ها اهميت دارد که بنياد صلح نوبل برای تلاش در نهادينه ساختن آن جايزه صلح اعطا می کند و سازمان ملل سالی را به نام اعتبارات خرد نام گذاری مي کند.

بر اساس آمار IFC امروزه بيش از 500 ميليون نفر از افراد کم درآمد در سراسر دنيا با استفاده از اعتبارات خرد و با معيار های پيش گفته به اداره کسب و کار اقتصادی به صورتی سودآور مشغول هستند که نشان دهنده توان تاثير گذاری اين گونه اعتبارات در صورت تخصيص هدفمند آن می باشد. به نظر اين نهاد مرجع، اعتبارات خرد بايد به صورتی پايدار با استفاده از راه حل های نوين و آزموده شده نظير:

  • خوشه ها
  • شبکه سازی
  • زنجيره های توليد

مورد استفاده بنگاه های خرد قرار گيرد. در کشور ما تجربه های نسبتا مناسب اما پراکنده ای در ارتباط با اعتبارات خرد وجود دارد. آمار های رسمی بيانگر آن است که در حال حاضر حدود 6000 صندوق قرض الحسنه خصوصی در کشور فعال هستند.

مطالعه مقاله تفاوت طرح توجیهی با طرح کسب و کار به شما عزیزان پیشنهاد می گردد.

محور فعاليت صندوق های قرض الحسنه:

محور اصلی فعاليت صندوق های قرض الحسنه ارائه اعتبارات خرد، بدون سود و صرفا بر اساس کارمزد کم به متقاضيان می باشد که معمولا با هدف کارگشایی صورت می گيرد. اما بر اساس الگو های موفق جهانی با عدم شکل گيرس نهاد های تخصصی دو سويه، امکان پاسخ گویی به تقاضا های بی شمار اعتبارات خرد کارآفرينانه با مدل پيش گفته وجود ندارد.

مزیت صندوق کارآفرينی اميد:

صندوق کارآفرينی اميد (صندوق مهر امام رضا (ع))، تنها نهاد مالی تخصصی با ابعاد کامل حمايتی دو سويه (Functionality bilinear) در کشور به شمار می رود ‏که ‏در دو زمينه زیر به صورت کاملا تخصصی فعالیت می نماید:

  • تامين مالی خرد (micro finacing)
  • حمايت از کسب و کار های خرد (micro business)

اين صندوق به عنوان بزرگ ترين صندوق حمايتی از فعاليت های کارآفرينانه در مقياس خرد در سال های اخير، فعاليت های خوبی در جهت توسعه فرهنگ اعتبارات خرد در کشور انجام داده است. از جمله با ايجاد بيش از 700 هزار فرصت شغلی جديد، توانسته کمک خوبی به ارتقای کارآفرينی در سطح خرد نمايد. از جمله برنامه های بسيار اساسی و نوآورانه (در ايران) که اخيرا در اين صندوق در دستور کار قرار گرفته و وارد فاز اجرا شده است می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • گذار از پرداخت های انفرادی به پرداخت های شبکه ای
  • ايجاد زنجيره های ارزش
  • برند سازی و پرداخت در قالب زير شاخه های شبکه فروش برند ها و مواردی از اين قبیل برای حصول از پايداری کسب و کارها

ماموريت صندوق کارآفرينی اميد:

ماموريت صندوق کارآفرينی اميد، شامل موارد زیر می باشد:

  • تجهيز سپرده های خرد مردم و تلفيق آن با اعتبارات دولت
  • شناسايی جوانان واجد شرايط
  • توانمند سازی جوانان و کمک در ايجاد کسب و کار های خرد کم سرمايه و کاربردی با محوريت فعاليت های کارآفرينانه
  • رفع نياز های منطقه ای
  • توسعه کسب و کار های IT محور بر اساس شيوه های جهانی شبکه سازی کسب و کار های بازار محور نظير خوشه ها و زنجيره های ارزش در کشور برای اطمينان از پايداری کسب و کار ها و هدفمندی تسهيلات پرداختی

در پایان مطالعه مقاله آشنایی با معافیت های مالیاتی کسب و کارها به مخاطبین عزیز پیشنهاد می گردد.