دوره تنفس وام چیست:

دوره تنفس یا Grace Period یکی از شرایط قرارداد ها با بانک است که به دارنده حساب بانکی اجازه می دهد اگر پرداخت در دوره زمانی مشخصی پس از استفاده از اعتبار حساب انجام شود آن بانک یا موسسه اعتباری از دریافت سود صرف نظر خواهد کرد در این بازه زمانی که دوره تنفس نام دارد، استفاده از حساب و پول شامل سود نخواهد بود و چنانچه دارنده حساب اقدام به پرداخت حساب استفاده شده در این بازه زمانی نماید می تواند تنها با پرداخت اصل پول، حساب خود را تسویه نماید.

دوره تنفس به طور معمول 15 روز تا یک ماه می باشد ولی با توجه به نوع حساب متغیر است. البته باید به این نکته نیز توجه داشت که اعطای فرصت زمانی بازپرداخت بدون سود در این دوره به این معنا نیست که از سود آن حساب صرف نظر شده است.

انتقال بهره دوران تنفس وام:

یکی از مشکلاتی که ممکن است در نرم افزار کامفار با آن مواجه شویم انتقال بهره دوران تنفس وام به دوران باز پرداخت است که در این مطلب به یک روش غیر اصولی اما کاملا کاربردی می پردازیم:

انتقال بهره دوران تنفس وام به دوره بازپرداخت:

همیشه پرداخت بهره دوران تنفس برای وام های بلند مدت در اکثر قراردادهایی که برای پرداخت وام و تسهیلات از طرف بانک ها به پروژه های مهم و سرمایه گذاری وجود دارند در طول دوره بازپرداخت وام صورت می گیرد. پس با توجه به موردی که گفته شد در اینجا لازم است که پرداخت بهره دوران تنفس وام در جدول جریانات نقدی به دوره بازپرداخت وام انتقال یابد.

که برای انجام این کار وارد نرم افزار کامفار شده و به صورت اصولی با آیتمی به نام بهره سرمایه ای شده (Capitalize alnterest) که در قسمت بهره که در قسمت وام بلند مدت در نرم افزار کامفار وجود دارد انجام می شود.

استفاده از این آیتم یعنی آیتم بهره سرمایه ای در نرم افزار کامفار باعث به وجود آمدن تعریف وام جدیدی می شود که کاملا معادل با بهره دوران تنفس خواهد بود.

پس برای مشخص شدن مبلغ وام و ارائه گزارش صحیح در مورد آن باید انتقال بهره دوران تنفس به دوران بازپرداخت به صورت دیگری رخ بدهد که هنگام دریافت اطلاعات خروجی کامفار مبلغ این وام باید دقیقا با مبلغ مصوبه راجع به همین وام معادل و یکی باشند.

در این بین باید به چند نکته نیز اشاره کرد:

در ابتدا باید خاطر نشان کرد که عنوان سر فصل اجاره های بلند مدت (Leasing Cost) با دیگر سر فصل های بخش هزینه های تولید متفاوت است. در واقع می توان گفت که مبالغی که در جدول اجاره های بلند مدت ثبت می گردند، هزینه های مالی (Financial Cost) محسوب می شوند و همانند هزینه بهره وام، مشاهده می گردند که در سرفصل هزینه های مالی قرار دارد.

در بخش هزینه های تولید نرم افزار کامفار جدول اجاره های بلند مدت وجود دارد که به منظور ثبت بهره مورد استفاده قرار می گیرد که در آن قراردادهایی که تامین ماشین آلات و تجهیزات را با توجه به لیزینگ انجام می دهد، وجود دارد. حال آنکه کلمه لیزینگ به معنی اجاره بلند مدت است که در هیچ جا به آن اشاره ای نشده است که همین امر موجب ابهام شده و گاها ممکن است برای هزینه های اجاره ساختمان و ماشین آلات از آن استفاده شود.

روش انتقال بهره دوران تنفس وام ها به دوره بازپرداخت:

برای انتقال بهره دوران تنفس وام به دوره بازپرداخت به صورتی که مبلغ وام در گزارش خروجی معادل با مبلغ تصویب شده وام گردد، بایستی بدون در نظر گرفتن وام فرض شده، به صورت زیر انجام گردد:

مثال:

فرض کنیم مقرر است وام بلند مدت پروژه ای با فاز ساخت سه ساله، از سال دوم فاز بهره برداری در یک دوره پنج ساله بازپرداخت گردد و توافق انجام شده با بانک، حاکی از عدم پرداخت بهره دوران تنفس (شامل سه سال فاز ساخت و یک سال از ابتدای فاز تولید) در طول دوره تنفس و انتقال پرداخت آن به دوره پنج ساله بازپرداخت به صورت مساوی در کل اقساط وام است.

در این حالت باید ابتدا مبلغ و نرخ بهره را از تاریخی که برای اولین بار اخذ شده در نرم افزار کامفار ثبت کنیم. سپس باید محاسبات مربوطه در کامفار صورت گیرد و پس از آن وارد جدول جریانات نقدی می شویم تا برنامه ریزی مالی و مبالغ ارائه شده در سطر هزینه های مالی که مربوط به سال های قبل از دوره بازپرداخت (دوره تنفس چهار ساله) هستند را در فایل اکسل کپی کنیم.

و مجموع آنها را به عنوان جمع کل بهره دوران تنفس محاسبه کنیم سپس باید به صورت دستی این مبالغ را از سطر هزینه های مالی در دوره چهار ساله تنفس حذف کنیم و آنها را به دوره بازپرداخت وام انتقال دهیم که برای این کار ابتدا روی انتهای دوره تنفس که منظور همان ابتدای دوره بازپرداخت است تنظیم کنیم و پس از آن مجموع بهره دوران تنفس که محاسبه کرده ایم را در زیر مجموعه جدول اجاره های بلند مدت که همانطور که گفته شد استثنائا در سرفصل هزینه های مالی قرار دارد و به عنوان بهره انتقال یافته دوران تنفس وام بلند مدت ثبت کنیم حال آنکه با توجه به مثالی که زده شد طبق توافقی که با بانک مذکور صورت گرفته که بهره دوران تنفس به صورت مساوی در دوره پنج ساله سرشکن شود منطقی است که مجموع بهره دوران تنفس به صورت مساوی در همان پنج سال سرشکن شود.