صورت جریان وجوه نقد:

گزارشی است که اطلاعات مربوط به جریان های وجوه نقد (دریافت ها و پرداخت ها) واحد تجاری را طی یک دوره زمانی معین نشان می دهد. در واقع صورت جریان وجوه نقد گزارشی از منابع و راه های ورود وجه نقد به درون شرکت و راه های خروج یا مصرف وجوه نقد از موسسه است. از آنجایی که تهیه صورت جریان وجوه نقد براساس مبنای نقدی انجام گرفته و اطلاعات آن مبتنی بر هیچکدام از قضاوت ها، برآوردها و روش های حسابداری نمی باشد موجب افزایش قابلیت مقایسه فعالیت های عملیاتی و جریان های نقدی واحدهای تجاری مختلف می شود.

سودمندی و مزایای صورت جریان وجوه نقد

اطلاعات تاریخی مربوط به جریان وجوه نقد می تواند در قضاوت نسبت به مبلغ، زمان و میزان اطمینان از تحقق جریان های نقدی آتی به استفاده کنندگان صورت های مالی کمک کند. اطلاعات مزبور بیانگر چگونگی ارتباط بین سودآوری واحد تجاری و توان آن جهت ایجاد وجه نقد و در نتیجه مشخص کننده کیفیت سود تحصیل شده توسط واحد تجاری است.

علاوه بر این تحلیل گران و دیگر استفاده کنندگان اطلاعات مالی اغلب بطور رسمی یا غیر رسمی مدل هایی را برای ارزیابی و مقایسه ارزش فعلی جریانات نقدی آتی واحدهای تجاری به کار می برند. اطلاعات تاریخی مربوط به جریانات نقدی می تواند جهت کنترل میزان دقت ارزیابی های گذشته مفید واقع شود و رابطه بین فعالیت های واحد تجاری و دریافت ها و پرداخت های آن را نشان می دهد.

وجه نقد و جریان وجه نقد

موجودی نقدی و سپرده های دیداری نزد بانک ها و موسسات مالی و اعتباری اعم از ریالی و ارزی (شامل سپرده های کوتاه مدت بدون سررسید) را وجه نقد می گویند. البته در مواردی که اضافه برداشت از حساب بانکی توسط شرکت مجاز باشد مانده اضافه برداشت هایی که بانک بدون اطلاع قبلی از حساب برداشت می کند، باید از مبلغ وجه نقد در ترازنامه کسر گردد.

ویژگی دیداری بودن در مورد سپرده های بانکی یعنی اینکه شرکت بتواند این اقلام را بدون بدون محدودیت و یا تشریفات خاصی از حساب برداشت کند. بنابراین سپرده های بلند مدتی که با هدف سرمایه گذاری بلندمدت و کسب سود آتی در بانک قرار دارد وجه نقد محسوب نمی شوند بلکه در ترازنامه در قسمت سرمایه گذاری های بلندمدت گزارش می شود. بطور کلی مانده وجه نقد در ترازنامه شامل موارد زیر است:

  • وجه نقد موجود در صندوق واحد تجاری شامل اسکناس و مسکوکات ریالی و ارزی نزد صندوق
  • چک پولها، چکهای مسافرتی، چکهای تضمینی بانکها، حوالجات بانکی بدون وعده دارو
  • موجودی نزد تنخواه گردانها
  • وجه نقد و سپرده های ریالی و ارزی موجود در حساب های دیداری بانکها و موسسات مالی

جریان وجه نقد:

هر گونه افزایش یا کاهش در مبلغ وجه نقد ناشی از معاملات با اشخاص حقیقی یا حقوقی مستقل از شخصیت حقوقی واحد تجاری و ناشی از سایر رویدادها را جریانات وجه نقد گویند. هر گونه فعالیتی که در اثر آن وجه نقد موسسه افزایش یابد جریان ورودی وجه نقد و هرگونه فعالیتی که باعث مصرف وجوه نقد موسسه گردد به نام جریان خروج وجه نقد شناخته می شود. برخی از عمده ترین جریانات وجه نقد ورودی و خروجی موسسه به شرح زیر است:

عوامل جریانات ورودی وجه نقد به موسسه

  • فروش نقدی سرمایه و سرمایه گذاری مجدد موسسات
  • دریافت وام استقراض از سایر اشخاص حقیقی و حقوقی: دریافت سود و بهره بایت سرمایه گذاری ها

عوامل جریانات خروجی وجه نقد از موسسه

  • خرید موجدی مواد و کالا
  • خرید دارایی های ثابت
  • خرید سهام و سرمایه گذاریها در سایر شرکتها

موجودی کالا:

موجودی کالا (Inventory) نشان دهنده روزهای تحت پوشش به منظور نگهداری مواد خام و مواد در جریان ساخت جهت تولید، مواد ساخته شده تا روز فروش هست. به عنوان مثال از روزی که مواد خام وارد خط تولیدشده تا ساخته گردد ممکن است 20 روز کاری زمان نیاز داشته باشد. با درج عدد 20 در روزهای پوشش، ضریب پوشش که حاصل تقسيم 365 روز سال بر عدد هست نیز نمایش داده خواهد شد.

اما سوالی که ممکن است مطرح شود این است که موجودی کالا شامل مواد و محصولاتی هست و مفهوم کلی آن چیست؟ موجودی کالا عبارت است از مواد خام، محصولات در دست تولید و محصولات تولید شده که توسط یک شرکت (موسسه یا سازمان) برای یک دوره مشخصی نگهداری می شوند. موجودی کالا هم شامل کالاهایی می شود که به منظور فروش نگهداری می شوند و هم شامل کالاهایی است که از آنها در تولید محصولات و یا خدمات دیگر استفاده می شود.

انواع موجودی کالا:

انواع موجودی کالا شامل موارد زیر می شود که در ادامه به تشریح هر کدام می پردازیم :

مواد خام (مواد اولیه) (Raw Material)

مواد خام (مواد اولیه) نوعی از موجودی کالا هست که به عنوان مواد تشکیل دهنده سایر محصولات به کار می روند. به عنوان مثال پنبه به عنوان مواد خام تولید پارچه مورد استفاده قرار می گیرد و همین طور پلاستیک به عنوان مواد خام برای تولید انواع اسباب بازی ها بکار می رود. مواد خام معمولا به منظور تولید انواع محصولات توسط شرکت های تولیدکننده، نگهداری می شود.

محصولات در دست تولید (Work in progress)

محصولات در دست تولید، نوعی از موجودی کالا هست که در فرآیند تولید شدن قرار دارد. به این مفهوم که هنوز در حال تولید هستند و بخشی از آنها تکمیل شده است، اما به مرحله نهایی فرآیند تولید نرسیده اند. سرفصل محصولات در دست تولید کالای در جریان ساخت به عنوان یک سرفصل حسابداری توسط شرکت های تولیدکننده مورد استفاده قرار می گیرد.

محصولات تولید شده (Finish Product)

محصولات تولید شده نوعی از موجودی کالا هستند که بعد از تکمیل فرآیند تولید به وجود می آیند. محصولات تولید شده در واقع محصولاتی هستند که آماده فروش می باشند.

تغییر موجودی چیست؟

تغییر موجودی کالا تفاوت بين كل موجودی برای آخرین دوره گزارش و دوره گزارش فعلی است. این مفهوم در محاسبه بهای تمام شده کالاهای فروخته شده و در بخش مدیریت مواد به عنوان نقطه شروع بررسی چگونگی مدیریت موجودی کالا استفاده می شود. همچنین در بودجه بندی برای برآورد نیازهای نقدی آینده استفاده می شود.

اگر یک کسب و کار فقط صورت های مالی را به صورت سالانه منتشر کند، محاسبه تغییر موجودی کالا یک بازه زمانی یک ساله طول می کشد. به طور معمول، تغییر موجودی کالا فقط در یک ماه یا یک چهارم محاسبه می شود، که نشان دهنده فرکانس طبیعی تر صدور صورت های مالی است.

جایی که مفهوم تغییر در موجودی اعمال می شود:

محاسبه تغییر موجودی در مناطق زیر قابل اجرا است

فرمول کامل تغییر موجودی این است:

شروع موجودی + خریدها – پایان

موجودی = هزینه کالاهای فروخته شده.

شکل تغییر موجودی را می توان در این فرمول جایگزین کرد، به این ترتیب فرمول جایگزین

عبارت است از:

 خریدها + کاهش موجودی – افزایش موجودی = هزینه کالاهای فروخته شده.

بنابراین می توان از آن برای فشرده سازی کمی محاسبه هزینه کالاهای فروخته شده استفاده کرد.